Wyniki Testów PAT szczeniaków z miotu G... G.... Badziar

 

 
Nazwa szczenięcia Próba 1 Próba 2 Próba 3 Próba 4 Próba 5 Próba 6 Próba 7 Próba 8 Próba 9 Próba 10 Ocena ogólna
GRZECZNIŚ GACEK Badziar 3 3 2 4 3 4 3 3 3 2 3
GAWROSZ GORAN Badziar 3 3 4 4 4 4 3 3 4 3 3/4
GRYMAŚNIK GIZMO Badziar 3 2 2 4 3 4 5 3 3 2 3
GOŚCIRADA GIGA Badziar 3 3 5 4 4 4 2 3 3 2 3
GOSPODZA GITA Badziar 3 3 2 4 3 3 1 4 4 2 3
GRABINI GERA Badziar 3 3 2 4 3 4 1 3 4 5 3
GRACJANKA GAMMA Badziar 2 3 5 4 4 4 1 3 3 2 3/4
GUŚLARKA GAJA Badziar 3 2 5 4 4 3 4 3 3 2 3
GŁADYSZKA GORI Badziar 3 3 5 4 3 4 1 3 3 2 3

 

Przebieg testów: PAT - test szczeniąt (Autorzy: Jack i Wendy Volhard http://www.volhard.com)

 

1. Towarzyskość - łatwość nawiązywania kontaktu z człowiekiem.
Hodowca przynosi egzaminowanego szczeniaka - wieku około 6 tygodni - do pomieszczenia przeznaczonego na testowanie (musi to być miejsce, w którym szczenięta będą umieszczone po raz pierwszy w życiu). Egzaminator czeka w części przeciwległej do wejścia, hodowca zostawia psa na podłodze i wychodzi. Egzaminator, klęcząc, klaszcze w ręce i woła psa do siebie.
Zadanie testu: Ustalenie stopnia towarzyskości, zaufania do człowieka.
Ocena:
1 - Przybiega chętnie (z entuzjazmem),ogon uniesiony, skacze na egzaminatora, łapie zębami za ręce, szczeka lub warczy;
2 - Przybiega chętnie, ogon uniesiony, opiera się o egzaminatora przednimi łapami, liże ręce;
3 Przybiega chętnie, ogon uniesiony;
4 Przybiega chętnie, ogon opuszczony,
5 Podchodzi z wahaniem, ogon opuszczony;
6 Nie zbliża się do egzaminatora.


2. Podążanie za egzaminatorem
Egzaminator wstaje i normalnym krokiem odchodzi od szczeniaka.
Zadanie testu : Ustalenie zdolności podążania za odchodzącym człowiekiem.
Ocena:
1 - Podąża chętnie, ogon uniesiony, plącze się pod nogami, łapie stopy zębami;
2 - Podąża chętnie, ogon uniesiony, plącze się pod nogami;
3 - Podąża chętnie, ogon uniesiony;
4 - Podąża chętnie , ogon opuszczony;
5 - Podąża z wahaniem, ogon opuszczony;
6 - Nie podąża za egzaminatorem lub odchodzi od egzaminatora;


3. Ograniczenie swobody ruchów – dominacja
Egzaminator klęcząc delikatnie przewraca szczeniaka na grzbiet i przytrzymuje w tej pozycji przez 30 sekund.
Zadanie testu: Sprawdzenie, jak pies reaguje na stres spowodowany fizyczną dominacją egzaminatora. Określenie tendencji do dominacji lub uległości - podporządkowania.
Ocena:
1 - Walczy zaciekle, wyrywa się, gryzie;
2 - Walczy zaciekle, wyrywa się;
3 - Spokojny, walczy, uspokaja się, nie unika wzroku egzaminatora;
4 - Walczy, uspokaja się;
5 - Nie walczy;
6 - Nie walczy, unika wzroku egzaminatora;


4. Dominacja socjalna
Egzaminator, nadal klęcząc, uwalnia szczeniaka, pozwala mu wstać i zaczyna głaskać wzdłuż grzbietu. Głaskanie trwa tak długo, aż pies okaże zachowanie umożliwiające pełną ocenę według poniższej skali. Zadanie testu: Oznaczenie stopnia, w jakim szczeniak akceptuje dominację i sprawdzenie, czy stara się odzyskać straconą pozycję.
Ocena:
1. - Skacze na egzaminatora, wspina się używając przednich łap, gryzie, warczy;
2 - Skacze na egzaminatora, wspina się używając przednich łap;
3 - Wspina się i przytula do egzaminatora, usiłuje lizać jego twarz;
4 - Łasi się, liże ręce egzaminatora;
5 - Przewraca się na grzbiet, liże ręce egzaminatora;
6 - Odchodzi i trzyma się z daleka od egzaminatora;


5. Dominacja przez uniesienie w górę.
Egzaminator chwyta szczeniaka i trzymając bezpiecznie w obu dłoniach unosi około 5 cm nad ziemią - test trwa 30 sekund.
Zadanie testu: Ustalenie, w jakim stopniu szczenię akceptuje dominację, znajdując się w pozycji uniemożliwiającej kontakt z podłożem (brak kontroli)
Ocena:
1. - Walczy zaciekle, gryzie, warczy;
2. - Walczy zaciekle;
3. - Nie walczy, odprężony (spokojny) ;
4. - Walczy krótko, następnie uspokaja się, liże ręce egzaminatora;
5. - Nie walczy, liże ręce egzaminatora;
6. - Nie walczy, nieruchomieje;


6. Aportowanie
Egzaminator klęczy blisko szczeniaka i ugniata kartkę papieru, tworząc zeń kulę, następnie bawi się nią, starając się zwrócić uwagę psa. W momencie, gdy szczeniak okaże zainteresowanie, egzaminator rzuca kulę na odległość 1 – 1,5 metra.
Zadanie testu: Testowanie chęci do pracy z człowiekiem. Stwierdzono wysoką zależność między naturalną zdolnością do aportowania a zdolnością do pracy.
Ocena:
1. - Biegnie za kulką, podnosi ją i ucieka daleko od egzaminatora;
2. - Biegnie za kulką, zatrzymuje się przy niej, nie wraca;
3. - Biegnie za kulką, podnosi i wraca z nią do egzaminatora;
4. - Biegnie za kulką, wraca bez niej do egzaminatora;
5. - Rusza za kulką, ale przerywa bieg - traci zainteresowanie;
6. - Nie reaguje na poruszającą się kulkę;


7. Reakcja na dotyk – ból
Egzaminator ściska skórę między palcami przedniej stopy szczeniaka używając palca wskazującego i kciuka (Nie używać paznokcia!). Po ściśnięciu egzaminator liczy do dziesięciu i zwalnia nacisk, gdy pies próbuje uwolnić łapę.
Zadanie testu: Ustalenie stopnia odporności na lekki ból
Ocena:
1. - Reakcja po 8-10 sek.
2. - Reakcja po 6-7.
3. - Reakcja po 5-6.
4. - Reakcja po 2-4.
5. - Reakcja po 1-2.


8. Reakcja na dźwięk
Szczeniak umieszczony jest pośrodku pomieszczenia, egzaminator upuszcza na podłogę przedmiot, który, uderzając o podłogę, wydaje głośny, ostry dźwięk. Można użyć średniej wielkości metalowej pokrywki, przedmiot powinien upaść około metra od testowanego psa.
Zadanie testu: Sprawdzenie wrażliwości na ostry dźwięk, może to być też test na wykrycie wczesnej głuchoty.
Ocena:
1. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, podchodzi szczekając lub warcząc;
2. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, szczeka lub warczy;
3. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, okazuje zainteresowanie i podchodzi do przedmiotu;
4. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku;
5. - Przestraszony - wycofuje się, chowa się;
6. - Ignoruje dźwięk, nie wykazuje zainteresowania;


9. Reakcja na ruch
Szczeniak umieszczony jest pośrodku pomieszczenia, egzaminator używa ręcznika z przywiązanym do niego sznurkiem. Pociągając za sznurek powoduje, że ręcznik porusza się przed szczeniakiem w odległości około 0.5 metra.
Zadanie testu: Sprawdzenie rodzaju reakcji na nieznany, poruszający się przedmiot.
Ocena:
1. - Obserwuje, atakuje i gryzie;
2. - Obserwuje, szczeka, ogon uniesiony;
3. - Obserwuje z zainteresowaniem, podchodzi i próbuje zbadać bliżej (wącha, dotyka nosem, łapą) ;
4. - Obserwuje, szczeka, ogon podwinięty;
5. - Ucieka, chowa się;


10. Stabilność
Egzaminator otwiera parasol w odległości ok. 1-1,5 m i delikatnie kładzie go na podłodze.
OCENA:
1- Spogląda i podbiega do parasola , gryzie i warczy
2- Spogląda i podbiega do parasola , obwąchując go ostrożnie
3- Spogląda i idzie zbadać
4- Siedzi i przygląda się, ale nie podchodzi do parasola
5- Wykazuje znikome lub żadne zainteresowanie
6- Ucieka od parasola

 

Podsumowanie i analiza wyników:
W większości ocena 1
Osobnik wybitnie dominujący, agresywny, łatwo prowokowany do gryzienia. Natura dominującego psa powodowała będzie stałą walkę o pozycję pierwszego w stadzie. Wymaga właściciela z bardzo dużym doświadczeniem w pracy z dominującymi, agresywnymi psami. Nie nadaje się do roli psa domowego, właściwie trenowany może pracować jako pies wartowniczy lub policyjny.
W większości ocena 2
Osobnik dominujący i pewny siebie. Może być łatwo sprowokowany do gryzienia, ale jest w stanie łatwo zaakceptować przewodnictwo doświadczonego właściciela. Nie nadaje się dla osób niezdecydowanych, obawiających się podejmować decyzje. We właściwych rękach psy takie mają szansę na duże osiągnięcia w treningu i pracy. Mogą spełniać rolę psa domowego, gdy właściciele posiadają wystarczającą wiedzę na temat pracy z dominującym psem i dysponują czasem na trening i długie spacery z psem.
W większości ocena 3
Osobnik otwarty i przyjacielski, zdolny do przystosowania się do każdej sytuacji, pod warunkiem, że poddany zostanie regularnemu treningowi. Elastyczny temperament pozwoli na adaptację do różnych środowisk - pies musi być jednak szkolony przez doświadczonego właściciela lub pod okiem doświadczonego trenera. Może być zbyt trudny dla starszych wiekiem właścicieli lub rodzin z małymi dziećmi. Wymaga dużo czasu na pracę i spacery.
W większości ocena 4
Osobnik łatwy do kontrolowania, łatwo adoptujący się, wyraźnie podporządkowujący się właścicielowi i oczekujący jego przewodnictwa. Łatwy do trenowania, dobry wybór dla rodzin z dziećmi, nadający się zdecydowanie na psa domowego. Okazuje mocne przywiązanie do wszystkich członków rodziny. Brak pewności siebie może powodować trudności w szkoleniu - wymaga umiejętnego podejścia oraz pozytywnych metod treningowych.
W większości ocena 5
Krańcowo poddany, brak pewności siebie. Tworzy bardzo mocną więź z właścicielem, wymaga stałej opieki, częstych zachęt i wyraźnego poparcia. Niewłaściwie wychowywany staje się psem nieśmiałym, a nawet bojaźliwym. Nadaje się najbardziej dla starszych, cierpliwych osób, o spokojnym, unormowanym stylu życia.
W większości ocena 6
Osobnik niezależny, nie zainteresowany kontaktami z ludźmi. Bardzo rzadko zdarzają się psy z takimi wynikami. Psy z ras północnych - husky, malamuty, samoyedy, a także basenji oraz psy gończe mogą okazać ten poziom niezależności."